December 06, 2012

Finbesök från Sverige dag 14 – Chichen Itza

Fredagen spenderade vi vid Chichen Itza som var anledningen till hela mamma och Johans amerika besök. Kort sagt, för att inte gå för djupt i vad det är för något, det är staden där Maya indianerna levde och byggde upp med diverse tempel, pyramider, arenor etc. Jag hade ärligt talat aldrig hört talas om detta ställe innana jag fick reda på att min mamma ville dit, och jag är så himla tacksam för att hon ville det för det var verkligen en upplevelse och det var fantastiskt att få höra vår begåvade guide berätta om allting och vad saker och ting betydde och liknande.

Jag avskydde allt som hade med historia och religon när jag var liten, men nu jag önskar verkligen att jag hade varit mer delaktiga under de lektionerna för det intresserar mig så tokigt mycket, jag ska nog bli lärare hihi.

Förutom att spendera ett par stekiga timmar vid de olika byggnaderna i Chitchen Itza besökte vi även ett av deras på den tiden största vattenkällor cirka 90 trappsteg rakt ner under jorden, vi fick möjligheten att bada där med ynka 18 grader i vattnet och med fiskar som levde utan ögon på grund av mörkret men... 18 grader. Jag tror inte det hehe.

Det var hur som helst en helt fantastiskt dag och jag hade gjort om den varje dag om jag kunde!




No comments:

Post a Comment